Debreceni kérdőíves kutatás eredményei

A Piac utca újratöltve! kérdőívünket 594-en töltötték ki. A válaszadók körében enyhén felülreprezentáltak a nők (63%). Korcsoportokat tekintve a mintában többségében vannak a fiatalabb korcsoportok, a kitöltők negyede 18-29 éves, 30 százaléka 30-39 éves, míg a 65 éven felüliek aránya 11 százalék. A válaszadók kétharmada felsőfokú végzettséggel rendelkezik, míg az alapfokú végzettségűek aránya 7 százalék. A kitöltők 58 százaléka Debrecen kertvárosi részében él, 25 százalékuk a belvárosban, 7 százalékuk Debrecen külvárosában, 11 százalék pedig távolabb. A válaszadók ötöde nehezen, vagy nagyon nehezen él meg jövedelméből, 55 százalékuk megél, negyedük pedig kényelmesen él meg saját bevallása szerint. A válaszadók többsége alkalmazott (56%), 12 százalékuk vállalkozó, 19 százalékuk inaktív (nyugdíjas, munkanélküli, GYES-en/GYED-en van), 14 százalékuk pedig tanuló. Az adatfelvétel a PARTIMAP alkalmazással történt, 2024.07.17. és 2024.10.15. között. A kérdőívet hírlevelekkel, közösségi média kampánnyal, Facebook csoportokon keresztül terjesztettük.

A kérdőív egyik első kérdése az volt, hogy mi az első szó, ami eszébe jut a kitöltőnek a Piac utcáról, erre szabadon, előre megadott válaszlehetőségek nélkül válaszolhattak a kitöltők. A látogatók 14 százaléka olyan negatív jelzőket említett első asszociációként a Piac utcával kapcsolatban, mint hogy üres, kihalt, sivár, elhanyagolt vagy kihasználatlan. 12 százalékuk arra reflektált, hogy kevés a zöldterület és sok a beton, ezzel együtt pedig az árnyék is kevés, forróság van az utcában nyaranta. 11 százalékuk említette, hogy ez Debrecen fő utcája, jellegzetes, ikonikus. 10 százalék az utca központi elhelyezkedését emelte ki. 9 százalék a terület koszosságát említette.

A Piac utca látogatásának körülményei

A válaszadók negyede naponta látogatja a Piac utcát, harmaduk hetente többször, 18 százalékuk hetente egyszer, negyedük pedig ennél ritkábban. Összességében tehát a válaszadók több, mint fele hetente többször megfordul itt.

A fiatalabb korcsoportok körében a napi és heti szintű látogatás hasonlóan népszerű, míg az idősebb korcsoportok körében eltolódik a heti rendszeresség felé a látogatások gyakorisága. A 40-49 és az 50-64 éves korcsoportokban a legmagasabb azok aránya, akik ritkábban, mint hetente látogatják a Piac utcát. Az életkoron túl a földrajzi közelségnek is nagy szerepe van a látogatások gyakoriságában, a belvárosban élők 40 százaléka naponta, 48 százaléka hetente többször látogatja a Piac utcát, míg a kertvárosban és külvárosban lakók 29 és 40 százaléka nem jár errefelé heti szinten.

A látogatások időpontját tekintve a legnépszerűbb időszak a hétköznap napközben, a válaszadók 38 százaléka keresi fel a Piac utcát ebben az időszakban. Ezt követik a hétvégi esti időpontok (27%) és a hétköznap reggeli (26%) időszakok. Összességében napszakot tekintve inkább napközben népszerű lokáció a Piac utca, napokat tekintve pedig hétköznap.

Akik gyakrabban látogatják a Piac utcát, azok jellemzően gyalogosan, vagy kerékpárral érkeznek, míg akik hetente egyszer, vagy annál ritkábban, azok körében népszerűbb az autós megközelítés. A belvárosban élők 68 százaléka gyalogosan közelíti meg a helyszínt, a kertvárosban élők körében kiegyensúlyozott a négy közlekedési mód. A külvárosban élők 39 százaléka autóval érkezik, a távolabbról látogatók 39 százaléka tömegközlekedést vesz igénybe.

A kitöltők három ügyet választhattak ki látogatásaik leggyakrabb okaként. A kitöltők körében a legnépszerűbb ok a látogatásra a kávézók és éttermek igénybevétele (49%), valamint egyszerűen az áthaladás (47%). Gyakori indok ezeken túl a vásárlás és ügyintézés (38-38%).

Minél ritkábban látogatja a válaszadó a Piac utcát, annál valószínűbb, hogy ügyet intézni érkezik ide, azoknak, akik ritkábban, mint hetente járnak errefelé, 51 százaléka szokott itt ügyeket intézni, míg a napi látogatók körében ez az arány 25 százalék. A heti rendszerességű látogatók körében a legnépszerűbb indok a vásárlás (54 százalékuk jelölte meg), míg azok számára akik hetente többször, vagy naponta járnak errefelé az áthaladás a leggyakrabban megjelenő ok. A kávézók és éttermek igénybevétele mindegyik csoport számára egyenlően fontos.

Életkor szerint is jelentős eltérések jellemzőek: minél fiatalabb a válaszadó, annál nagyobb arányban látogatja a Piac utcát kávézók, éttermek igénybevétele miatt, illetve találkozók lebonyolítása céljából. Az 50-64 évesek és a 65 év felettiek számára az ügyintézés a leggyakoribb ok a látogatásra.

A Piac utca megítélése

A kérdőív kitöltése során a válaszadóknak 15 szempont szerint kellett értékelniük a Piac utcát egy 1-5-ig terjedő skálán, ahol az egyes azt jelentette, hogy egyáltalán nem elégedett, az ötös pedig azt, hogy teljes mértékben. A látogatók a közvilágítással a legelégedettebbek (3,9-es átlagpontszámot kapott), illetve viszonylag elégedettek még a gyalogátkelőkkel, járdákkal. A legrosszabb megítélés alá a növényzet mennyisége (2,2) és a parkolók mennyisége (2,4) esett.

Minél idősebb a válaszadó, annál elégedetlenebb a Piac utcával, ez szinte minden szempont szerint megjelent. Kivételt jelent ez alól a biciklitárolók mennyisége, ami inkább a fiatalokat zavarja. Az a tendencia is megfigyelhető, hogy minél közelebb lakik valaki a Piac utcához, szintén annál elégedetlenebb. Kivétel ez alól a parkolók mennyisége, ami érthető módon kevésbé zavarja a belvárosban élőket, hiszen közöttük alacsony az autóval érkezők aránya.

Fejlesztési területek

A kérdőívben a válaszadók 11 szolgáltatásról dönthették el, hogy hiányzik-e számukra a Piac utcáról. A válaszadók többsége (64%) közösségi tereket hiányol az utcából, illetve megfizethető, hétköznapi termékeket áruló üzleteket (52%). A többi lehetőség kevésbé volt népszerű, a válaszadóknak közel negyede szeretne mesterembereket, szaküzleteket, szórakozóhelyeket, kávézókat és éttermeket. A 65 év felettiek a megfizethető üzleteket hiányolják leginkább, míg a fiatalabb korcsoportok inkább közösségi térre vágynak legnagyobb arányban. Az 50 év felettiek számára a mesteremberek, a 30 év alattiak számára a szórakozóhelyek jelentenek prioritást.

A kérdőív arra is kitért, hogy mi az, amiből többet szeretnének a látogatók. A válaszadók döntő többsége, 89 százaléka több zöldfelületet szeretne látni a Piac utcában. Ezt követi az árnyékolás (63%) és a közvécék (62%). A legkevésbé népszerű opciók a gyalogátkelő, tájékoztató táblák voltak, amiket a válaszadóknak negyede, vagy annál kevesebben jelöltek meg. Az elégedettségi pontszámoknál is az látszódott, hogy a gyalogos lehetőségekkel viszonylag elégedettek a kitöltők.

Piac versus pláza

A kérdőív kitötőinek körében a Piac utca jóval népszerűbb, mint a környékbeli plázák, melyeket a válaszadók 57 százaléka ritkábban, mint hetente látogat, míg a Piac utcát a kitöltők 58 százaléka hetente többször, vagy naponta látogatja.

A látogatási szokások fényében nem meglepő, hogy a legtöbb ügyet szívesebben intézik a válaszadók a Piac utcában, mint a plázában. A kérdőívben szereplő kérdés arra kérte a válaszadókat, hogy döntsék el, hogy különböző tevékenységeket inkább a Piac utcán vagy inkább plázában végeznek szívesebben, vagy mindegy számukra. A lenti ábra azt mutatja be, hogy mennyivel vezet a Piac utca a plázával szemben: a pozitív értékek azt jelentik, hogy ennyivel többen választották a Piac utcát, mint ahányan a plázát választották. A negatív értékek azt jelentik, hogy többen választották a plázát, mint a Piac utcát.

Amiben a pláza előnyt élvez a Piac utcával szemben, azok a speciális szolgáltatások: könyv- vagy babaholmik vásárlása, mozizás és mesteremberek szolgáltatásainak igénybevétele. Azt is érdekes megfigyelni, hogy mik azok a területek, ahol a legmagabiztosabb előnye van a Piac utcának: baráti találkozó és üzleti megbeszélés. Ezeket az ügyeket jóval szívesebben bonyolítják le a válaszadók itt, mint a plázákban.

Általános vélemények

A válaszadók jelentős többsége (87%) arra vágyik, hogy úgy tölthessen időt a Piac utcában, hogy nem kell fogyasztania közben. Ez összhangban áll a korábbi eredményekkel, ahol a közösségi tereket hiányolták leginkább a válaszadók. Az is látszódik, hogy a kitöltőket zavarja a sok üres üzlethelyiség az utcában: 79 százalék inkább, vagy teljes mértékben egyetért azzal, hogy nem méltó a város főutcájához ez az utcakép. Ez szintén megerősítése annak a gyakori véleménynek, ami az asszociációs kérdésben is felmerült: sivár az utca, kihaltnak tűnik az üres üzletek miatt. Ennek a problémának a megoldásában is széleskörű egyetértés jellemző a válaszadók körében: 84 százalékuk vélekedik úgy, hogy alacsonyabb bérleti díjjal kellene vállalkozókat csábítani az üres üzletekbe. Valamivel kisebb mértékű, de még mindig döntő többség gondolja azt, hogy nem szabad újabb plázát építeni, mert az ellehetetlenítené a Piac utca kisvállalkozóit (69 százalék gondolja így), illetve azt, hogy rendezvényekkel lehetne népszerűsíteni az utcát (73%). Enyhe többségben vannak azok, akik szerint a Piac utca legyen elegáns korzó, 54 százalék vélekedik így, miközben a válaszadók ötöde (20%) inkább ellenzi ezt az elképzelést. Abban viszont már megosztottak a válaszadók, hogy hogyan lehetne elegáns korzó a Piac utca: 43 százalék inkább nem szeretne, 29 százalék szeretne nemzetközi márkákat látni az utcában. A magasabb árkategóriájú üzleteket pedig már egyértelműen elutasítják, minden második válaszadó inkább nem tartja jó ötletnek, 16 százalék viszont igen.

Ezeket a megoldásokat elsősorban a polgármestertől várják a válaszadók (90%), másodsorban illetékes helyi képviselőktől (71%). A kitöltők fele (54%) a Cívis Házat is felelősnek tartja. Legkisebb arányban a helyi lakosoktól (15%) és a civil szervezetektől (16%) várják a megoldást.

Összefoglalás

Az állításokkal való egyetértésekben kifejezett vélemények összhangban állnak a korábbi eredményekkel: a válaszadók azt szeretnék, ha a Piac utca jobb állapotba kerülne, hiszen a város középponti, ikonikus utcája, ahol hangulatos, vagy hangulatos lehetne időt tölteni, találkozókat lebonyolítani, ráadásul elhelyezkedése miatt útbaesik sokak számára. Ehhez viszont nem feltétlenül további vendéglátóipari egységekre van szükség, hanem egyrészt épített elemekre, amik kellemesebbé teszik az itt tartózkodást, mint például több zöldfelület és több árnyék, nyilvános mosdók (pelenkázási, szoptatási lehetőség a gyerekekkel érkezők számára), ivókutak, másrészt pedig olyan terekre, amik lehetőséget adnak a közös időtöltésre. Az üres üzlethelyiségek rontják az utca összképét, ezek helyén leginkább megfizethető, hétköznapi termékeket áruló boltokat és mesteremberek üzleteit látnák szívesen a kérdőív kitöltői, akiket véleményük szerint alacsonyabb bérleti díjakkal lenne szükséges meggyőzni. Ennek a kérdésnek a megoldását pedig túlnyomó többségük a polgármestertől várja.

Összességében a legnagyobb problémának a túl sok betont és ezzel együtt túl kevés növényzetet látják a válaszadók. Az autóval érkezőket a parkolási lehetőségek szűkössége és drágasága is zavarja. Bár a közbiztonság és a köztisztaság nem a legrosszabbra értékelt területek között szerepeltek, amikor osztályozták őket a válaszadók (3,1-es átlagpontszámot ért el mindkettő, vagyis közepeset), a nyitott végű kérdésekben, melyekre szabadon válaszolhattak a kitöltők, ezek visszatérő, gyakran megjelenő problémák voltak. A kitöltők panaszkodnak a hajléktalanokra és a bulizókra is, akik miatt nem érzik magukat biztonságban és úgy látják, hogy túl sok az igénytelen szórakozóhely az utcában. A válaszadók körében van igény arra, hogy a Piac utcát használják, ehhez azonban a körülmények javítására van szükség, hogy kényelmesen és biztonságosan látogassák a város szívét és azon ne csak áthaladjanak, hanem szívesen megálljanak ügyeket intézni, termékeket beszerezni, vagy ide szervezzék baráti találkozóikat, közösségi életet élhessenek a város fő utcájában.